Tesla jedná o rozšíření výroby do Číny

Tesla uzavřela v minulém týdnu v Číně důležitou dohodu, která otevírá nové možnosti jednání mezi zahraniční automobilkou a tamější vládou. Čínský trh je pro zahraniční investory velmi omezen vzhledem k plánovanému hospodářství a ochraně trhu, které jsou součástí čínské politiky. Jednou z možností je založení nového společného podniku společně s čínským partnerem. Nevýhoda tohoto řešení spočívá v tom, že je nutné s ním sdílet většinu technologií i zisků. Druhou možností je vyrábět v zóně volného obchodu, takový podnik je ale zatížen vysokými cly.

Většina investorů tedy volí společný podnik, avšak vypadá to, že Tesla by mohla získat z tohoto systému výjimku a dojednat si s úřady jiné podmínky. Mohlo by jí pomoci, že Čína dlouhodobě deklaruje snahu stát se největším výrobcem aut na světovém trhu. První možnost navázání partnerství s místním výrobcem je pro Teslu, vzhledem k jejímu unikátnímu know how a počtu patentů, nepřijatelná

Tesla zatím jednala s městem Šanghaj, které by jí poskytlo prostor i dostatek pracovních sil pro novou továrnu. Ta by se oficiálně nacházela v zóně volného obchodu a měla by na ni tudíž platit vysoká cla. Jejich výši by mohla upravovat právě ona výjimka, již se Tesla snaží dojednat. K jejímu schválení by kromě souhlasu šanghajské samosprávy potřebovala i souhlas centrální čínské vlády. Celé jednání by Tesla ráda stihla dokončit do konce roku.

Pokud by se opravdu podařilo v oblasti Šanghaje zavést výrobu nejslavnějších elektromobilů, znamenalo by to mimo jiné i impulz pro čínskou ekonomiku, neboť pro Teslu by bylo výhodné díly a materiál potřebný k výrobě vozů odebírat od čínských dodavatelů. Také by to znamenalo posílení Číny jako velmoci elektromobilů. V současnosti není nikde více elektrických aut než právě tam, hlavně díky dotacím, které na ně obyvatelé dostávají. Úřady tímto způsobem bojují proti znečištění ovzduší, jehož míra je v mnoha oblastech neúnosná. Ekonomové předpokládají, že se zájem o elektromobily bude v Číně nadále zvyšovat.

Zdroj: nytimes.com