Čínské školy měří koncentraci žáků skenováním jejich mozků

Čínské školy začaly na tisících žáků zkoušet speciální čelenky, které čtením mozkových signálů monitorují jejich koncentraci. Zařízení vyrobila americká společnost BrainCo, podle níž čelenky s názvem Focus 1 mohou učitelům pomoci identifikovat žáky, kteří potřebují zvláštní pozornost, a brzy by je prý mohli používat miliony žáků a studentů po celé Číně.

Čelenka používá senzory EEG k detekování mozkové aktivity, když její nositel řeší nějaký úkol. Nedávného testu se zúčastnilo 10 tisíc dětí ve věku od 10–17 let.

Učitelé monitorovali soustředění žáků pomocí aplikace, která přijímala informace od čelenek, přičemž světla na jejich přední straně ukazovala různé barvy v závislosti na různých úrovních koncentrace. Díky tomu učitelé mohli snadno identifikovat žáky, kteří momentálně nedávají pozor nebo jejichž úroveň koncentrace není dostatečná. Součástí testu byl také domácí úkol – žáci hráli po dobu jeho trvání každý den 25 minut na smartphonu hru zaměřenou na zlepšení jejich soustředění.

Podle zakladatele a šéfa společnosti BrainCo Bichenga Hana test vedl ke zlepšení známek mezi účastníky, kteří také potřebovali trávit méně času s domácími úkoly. Sdělil také, že firma podepsala s čínským distributorem „deal“ na dodání prvních 20 tisíc čelenek. Cílem je prostřednictvím nich zaznamenat data od 1,2 mil. různých žáků a studentů.

Podle neurovědců je však efektivita zařízení sporná a kromě toho vyvolává obavy ohledně ochrany soukromí. Např. Russell Barkley, profesor psychiatrie z Virginia Commonwealth University uvedl, že jakékoli zlepšení bylo pravděpodobně způsobeno placebo efektem,  konkrétně očekáváním rodičů žáků.

 

Zdroj: independent.co.uk