Díl 1. Vybíráme objektivy – Ohnisková vzdálenost

Pokud rádi fotíte nebo se chystáte začít, určitě jste se zamysleli nad tím, proč vlastně váš fotoaparát fotí tak, jak fotí. Důvodů je jistě spousta, ale určitě se mnoho z nich bude týkat objektivu a jeho kvality. V článcích o jejich výběru vysvětlíme jejich fungování a z něj plynoucí vlastnosti objektivů a poukážeme na to, na co je potřeba dát si u objektivu pozor.

 

Co to je vlastně objektiv a proč je důležitý?

https://pixabay.com/en/lake-water-focus-lens-swan-nature-1781692/Objektiv je klíčovou součástí fotoaparátu, a to i v případě kompaktních fotoaparátů a mobilních telefonů. Sebelepší snímač není schopen nahradit optickou kvalitu objektivu. Fotografii jako takovou vytváří světlo, které dopadá na světlocitlivý materiál (film nebo čip) a na něm zanechává stopu. Objektiv je ta část fotoaparátu, která zajišťuje, aby světlo dopadlo co nejideálněji tam, kam má.

Každý objektiv je tvořen sadou optických čoček a filtrů, vždy se jedná o velmi složitá zařízení. V článku se budu věnovat mnoha hlediskům, podle kterých objektiv vybírat, je však důležité brát to pouze jako obecné rady. Při výběru konkrétního objektivu je však dobré přečíst si odborné recenze a zhlédnout vzorové fotografie. Právě kvůli složitosti konstrukce objektivů je možné, že dva objektivy se stejnými vlastnostmi, vyjádřenými čísly, mohou mít jiné vlastnosti a kvality při praktickém použití. To samé platí o ceně objektivů.

 

Ohnisková vzdálenost objektivu

Možná nejdůležitějším aspektem, který je dobré zvažovat před pořízením, je účel, pro který chci daný objektiv používat. Na focení architektury je dobré pořídit si širokoúhlý objektiv, na focení portrétů nepatrně delší objektiv, na focení sportu nebo živočichů v přírodě zase teleobjektiv s dlouhým ohniskem.

Co nám ohnisková vzdálenost říká? Je to číslo, které udává vzdálenost ohnisek dvou hlavních optických členů v objektivu fotoaparátu. Co jejich různá vzdálenost způsobuje, lze zjednodušeně vyjádřit tímto schématem.

 

Širokoúhlé objektivy

Čím je ohnisková menší, tím jsou k sobě ohniska blíž a fotoaparát zvládne do fotografie umístit širší výsek reality před sebou. Těmto objektivům se říká krátké nebo širokoúhlé. Extrémním případem toho objektivu je tzv. rybí oko, které zvládne zobrazit až 140 °. U těchto objektivů je potřeba počítat se zřetelným zkreslením, tzv. soudkovitostí. Ta se projevuje především u předmětů, které se nachází v blízkosti ohniska objektivu. Jako ilustrační fotografii jsem použil fotku klávesnice vyfocenou extrémně krátkým objektivem s ohniskovou vzdáleností 12 mm. U architektury, která je od středu objektivu vzdálenější, je soudkovité zkreslení méně nápadné. Ve výše uvedeném schématu spadají objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností do kategorie 1.

S lehkým efektem soudkovitosti je třeba počítat do cca 30 mm ohniskové vzdálenosti, takové objektivy nejsou vhodné k focení portrétů, protože zkreslují proporce v obličeji a vytváří efekt velkého nosu.

 

 

Základní objektiv

Když fotografové používají pojem základní objektiv, nejedná se o objektiv, který byl koupený společně s fotoaparátem, tzv. seťák, ale o objektiv, jehož ohnisková vzdálenost je totožná s úhlopříčkou políčka filmu nebo snímače. U klasických kinofilmových fotoaparátů a full frame zrcadlovek to je objektiv s ohniskovou vzdáleností 50 mm, u fotoaparátů pracujících se svitkovým filmem (tedy s větší dopadovou plochou) 70 mm, u nejběžnějších zrcadlovek s čipem s velikostí APS-C je to 35 mm. Všechny tyto parametry je potřeba brát spíše jako orientační, za základní objektiv můžeme označit i ten, který se některé z výše popsaných hodnost blíží.

Základní objektiv je u fotografů velmi oblíbený, neboť nejvíc odpovídá zornému úhlu lidského oka. Fotografie jím vyfocené tak působí na diváka nejpřirozeněji. Zároveň má také nejvěrnější podání vzdáleností. Zatímco široký objektiv fotku prohlubuje a deformuje, objektivy s delší ohniskovou vzdáleností obraz na fotce naopak zplošťují.

 

Crop faktor

Abyste dobře pochopili fungování objektivu u digitálních zrcadlovek, je potřeba dovysvětlit pojem crop faktor.

Jak jste si možná všimli, v předchozích odstavcích jsem uváděl různé ohniskové délky základních objektivů pro různé velikosti snímačů, resp. filmů. Je to proto, že čím je snímač menší, tím se prodlužuje ohnisková délka objektivu.

Pokud nasadíte objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností 50 mm na full frame zrcadlovku a na zrcadlovku s čipem APS-C, uvidíte pokaždé něco jiného.

Poměrnému číslu, kterým je třeba vynásobit ohniskovou vzdálenost objektivu, abyste získali ohniskovou vzdálenost odpovídající u kinofilmu, se říká crop faktor. Full frame zrcadlovky jej mají pochopitelně 1, APS-C zrcadlovky 1,5. 50mm objektiv nasazený na APS-C zrcadlovce tak snímá stejný úhel jako 75mm objektiv na full frame zrcadlovce.

Ohnisková vzdálenost udávaná u objektivů bývá většinou počítána na kinofilm, a proto je potřeba ji dle crop faktoru přepočítat.

 

Portrétní objektivy

Skupina objektivů od 60 mm do 110 mm (opět je tento rozsah vnímat jako orientační) získala označení portrétní. Je to proto, že tyto objektivy se nejvíce hodí k fotografování portrétů. Jejich délka umožní fotografovi odstup cca 2 m od foceného objektu. Díky tomu si v ateliéru neruší blesky a nevrhá na objekt stín. Zároveň mají objektivy s touto ohniskovou vzdáleností ideální optické vlastnosti pro zobrazení lidské tváře, protože ji nepatrně ji zploští.

 

Dlouhé objektivy

Jedná se o objektivy nad 110 mm ohniskové vzdálenosti. Říká se jim teleobjektivy nebo též dlouhá skla. Díky nim lze zachytit velmi detailně i relativně vzdálené objekty. Používají se především při sportovní fotografii nebo snímání přírody. Jejich výhoda je, že si focený objekt nemusí fotografa vůbec všimnout, neboť vzdálenost mezi nimi je i několik desítek metrů. Tyto objektivy silně potlačují hloubku fotografie a fotka vyfocená jimi se zdá být plošší. Při focení s těmito objektivy je dobré použít stativ nebo alespoň optickou stabilizaci, protože delší ohnisková vzdálenost způsobuje větší rozklepání fotografie.

 

Zoom objektivy

http://maxpixel.freegreatpicture.com/Reflective-Nikon-Glass-Light-Lens-Permeability-190972Objektivy dělíme do dvou skupin: objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností a objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností, tzv. zoomem. Díky němu lze obraz na fotce oddalovat nebo přibližovat v celém rozsahu objektivu.

To je užitečná funkce, ovšem u levnějších zoom objektivů značně padá obrazová kvalita v porovnání s objektivy s pevným ohniskem. Pokud je navíc objektiv konstruován na jednu konkrétní ohniskovou vzdálenost, jsou tomu jednotlivé optické členy přizpůsobeny, což u univerzálních zoom objektivů není možné.