Na FEL ČVUT vzniká nové výzkumné centrum pro řízení typu drive by wire

Při katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT vzniká nové výzkumné centrum s názvem Smart Driving Solutions. Tým třinácti vědců pod vedením Tomáše Haniše má za cíl připravit půdu pro novou technologii aktivního řízení aut zvanou drive by wire, jejíž obdoba se již delší dobu používá u letadel.

Jde o koncept řízení, při němž řidič neovládá kola či motor vozu přímo, ale prostřednictvím elektronické řídicí jednotky, jež má plnou kontrolu nad podvozkem. Tuto revoluční technologii již běžně používá letecký průmysl (tzv. fly by wire systémy jsou vybavena např. dopravní letadla a jsou nezbytné u stíhaček), v automobilovém průmyslu však na ni zejména kvůli konzervativnímu přístupu automobilek ještě nedošlo. To se chce pokusit změnit nové výzkumné centrum Smart Driving Solutions, v jehož čele stojí Ing. Tomáš Haniš, Ph.D, výzkumník a vývojář, který dříve pracoval např. ve společnostech Porsche Engineering Services nebo Rolls-Royce (v divizi aerospace).

Motivací pro vznik centra byla situace v dnešním automobilovém průmyslu. Zatímco konstruktéři podvozků postupně přidávají do aut systémy typu ABS, ESP, ASR a další, z druhé strany automobilky investují nemalé peníze do vývoje plně autonomního řízení. „Všímáme si, že tyto dvě skupiny vývojářů žijí takříkajíc v odlišných světech,“ uvedl Haniš. „Ještě se tu totiž neuskutečnila ta revoluce, na kterou se v automobilovém průmyslu, na rozdíl od letectví, zapomnělo. Než začnete stavět autonomní ‚mozek‘ auta, potřebujete mít plnou elektronickou kontrolu nad jízdní dynamikou vozu a toho dosáhnete právě úplným přechodem na řízení drive by wire. Po 130 letech od vynálezu auta už není důvod, proč by řidič měl stále ovládat kola, brzdy a motor přímo.“

Centrum sídlí v budově Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově náměstí. Tvoří jej mezinárodní skupina 13 vědeckých pracovníků, kteří se věnují modelaci a simulaci, návrhům řídicích systémů nebo experimentální verifikaci výsledků. Rozpočet pro letošní rok počítá s alokací 8,5 milionů Kč určených převážně na personální výdaje. Pracoviště také plánuje navazovat partnerství s významnými komerčními partnery v oblasti automobilového a leteckého průmyslu a usilovat o grantovou podporu z veřejných zdrojů ČR a EU.

 

Zdroj: tisková zpráva FEL ČVUT