Osmiletý růst čínského trhu se smartphony se zastavil, tvrdí výzkumná firma

Dlouhý růst čínského trhu se smartphony dostal po osmi letech poprvé „stopku“ – v minulém roce klesl objem dodávek tamějších telefonů o 4 %. Informuje o tom web bbc.com s odvoláním na nová data výzkumné společnosti Canalys.

I přes celkový pokles největšího světového mobilního trhu zaznamenala jeho dosavadní jednička, společnost Huawei dvouciferný růst. Kromě ní čínskému trhu z druhého a třetího místa spoluvládnou ambiciózní výrobci Oppo a Vivo (Vivo zde začalo mimochodem před několika dny prodávat model Vivo X20 Plus UD, první smartphone se zabudovanou čtečkou otisku prstu na světě).

Mezi roky 2010–2015 se souboj o lídra globálního mobilního trhu v Číně odehrával hlavně mezi Samsungem a Applem. V posledních dvou letech tu však začíná stoupat popularita menších čínských značek, produkujících cenově dostupné a velmi solidně hardwarově vybavené „androidí“ smartphony.

Na rozdíl od velkých měst jako Peking nebo Šanghaj, kde se oblibě teší špičkové telefony od Samsungu nebo Applu, si modely s příznivým poměrem cena/výkon našly cestu do venkovských oblastí, pro jejichž obyvatele jsou vlajkové lodě velkých výrobců cenově prakticky nedostupné. Společnosti Oppo a Vivo navíc nešly cestou on-line prodeje jako většina ostatních, ale v posledních několika letech otevíraly v odlehlých venkovských oblastech své kamenné prodejny. A tento přístup zaznamenal velký ohlas.

Zároveň rostl i segment high-endu, kterému dominuje svými technologicky vyspělými modely Huawei, a segment střední třídy, ovládaný jeho „odlehčenou podznačkou“ Honor. Ve druhém kvartálu loňského roku dosáhl Huawei významného milníku, globálně prodal téměř tolik smartphonů co Apple a v posledním čtvrtletí roku předminulého sesadil Samsung z trůnu nejziskovější „androidí“ značky na světě. Technologicky je dnes s oběma rivaly nejen na srovnatelné úrovni, ale své špičkové telefony prodává i o 30 % levněji.

Proč tedy v posledním kvartálu nastal pokles? Analytik Canalysu Mo Jia se domnívá, že lidé, kteří již nějakou dobu mají „budgetové“ telefony od společností jako Oppo nebo Vivo, nepotřebují upgradovat na lepší. I cenově dostupné modely mají dnes mnoho pokročilých funkcí, a tak se životnost velkého množství čínských smartphonů značně prodlužuje, konkrétně na 26,8 měsíců. Analytik dodává, že novou změnu na čínském trhu zaznamenáme někdy na konci příštího roku s příchodem telefonů s podporou sítě 5G.

Dalším důvodem je pomalá, ale jistá saturace domácího trhu, která nutí jak Huawei, tak i menší značky k zahraniční expanzi. V tomto směru se dobře daří společnosti Xiaomi, která dominuje indickému trhu a její smartphony si našly zákazníky i na evropském kontinentu. Oppo a Vivo se zase snaží prosadit se v Rusku nebo Japonsku a posilovat své pozice v regionu jihovýchodní Asie. Pozice zde upevňuje i Huawei, který  mimoto usiluje o přízeň afrického trhu.

Velkým oříškem je pro některé čínské výrobce americký trh, kde expanzi kromě jiného brání americká politika a s ní spojené obavy z toho, že by telefony např. od Huaweie mohly sloužit jako prostředky špionáže.

 

Zdroj: bbc.com, counterpointresearch.com