Podle průzkumu si téměř tři čtvrtiny amerických uživatelů Facebooku neuvědomují, že síť sleduje jejich zájmy

Podle průzkumu provedeného společností Pew Research Center si 74 % amerických uživatelů Facebooku není vědomo toho, že největší sociální síť kategorizuje jejich zájmy pro účely reklamy. Průzkumu, který probíhal od 4. září do 1. října minulého roku, se zúčastnilo 963 dospělých Američanů.

Z průzkumu také vyplynulo, že 51 procentům respondentů vadí stránka Your Ad Preference, kde Facebook kvůli zacílení reklamy třídí uživatele do různých kategorií na základě jejich chování na platformě. Zatímco 27 % dotázaných uvedlo, že kategorie neodpovídají skutečnosti, 60 % respondentů shledalo, že Facebookem uváděný seznam zájmů „vcelku“ odpovídal jejich skutečným zájmům.

Kromě zájmů Facebook sleduje, resp. na základě chování uživatelů odhaduje, jakou mají politickou příslušnost či náklonnost k určité rasové nebo etnické skupině. Z 51 % uživatelů, kterým Facebook přiřadil kategorii, 73 % uvedlo, že síť je zařadila do správné politické kategorie. Z 21 % dotazovaných, kteří byli zařazeni do „multikulturní“ kategorie, 60 % uvedlo, že kategorizace je správná.

Pro Facebook nejsou výsledky studie příliš povzbudivou zprávou. I když po sérii skandálů v minulém roce nabízí řadu nástrojů na kontrolu uživatelských údajů, většina uživatelů podle všeho neví, kde je mají hledat.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg loni v květnu sdělil, že v rámci dalšího zvýšení transparentnosti platforma vyvíjí nástroj s názvem Clear History, který uživatelům pomůže mazat historii prohlížených facebookových stránek a dá jim větší kontrolu v oblasti nastavení soukromí. Nástroj však zatím není k dispozici.

 

Zdroj: theverge.com, digitaltrends.com