Příběh značky: Xerox

V dnešním díle o nejvýznamnějších technologických značkách se budeme věnovat společnosti Xerox, která je ve světě nejvíce známa výrobou kopírovacích zařízení a tiskáren a s tím spojených služeb. Díky ní mohlo v češtině vzniknout slovo xeroxovat neboli kopírovat nebo mezinárodní slovo xerox. Méně se již ví, že Xerox byl v minulosti také průkopníkem počítačových technologií, které definovaly moderní práci s počítačem – např. grafického rozhraní nebo myši. Jaký je příběh amerického technologického obra, držitele téměř 70 tisíc patentů, který bez nadsázky změnil podobu novodobých kanceláří?

 

Vznik Xeroxu a zásadní vynález jménem xerografie 

https://www.eb16.com/wp-content/uploads/2017/01/Impression-image-1.jpgXerox vznikl v roce 1906 v Rochesteru ve státě New York pod názvem Haloid Company a původně se zabýval výrobou a distribucí fotografického papíru. V roce 1946 společnost získala práva na komercionalizaci vynálezu elektrofotografie, později nazvaného xerografie, se kterým přišel koncem 30. let americký fyzik Chester F. Carlson. Xerografie je metoda vytváření obrazu opírající se o fotovodivou látku, jejíž elektrický odpor se snižuje, když na ni dopadá světlo. Označuje se také jako suchý kopírovací proces, protože nepoužívá jako historické reprodukční techniky (jako např. kyanotypie) tekuté chemikálie, ale suchou práškovou barvu – toner. Na tomto principu funguje dodnes většina kopírek, laserových tiskáren nebo digitálních tiskových strojů.

První xerografickou manuálně ovládanou komerční kopírkou společnosti byl stroj Xerox Copier Model A z roku 1949. Přelom však přišel až o deset let později, kdy na trh uvedla kopírku Xerox 914 (to se již rok jmenovala Haloid Xerox Company). Kopírka, fungující již automaticky, kterou vyvinul Carlson společně s americko-německým chemickým inženýrem Johnem H. Dessauerem, zaznamenala velký komerční ohlas a do konce roku 1961 společnosti vynesla na tržbách téměř 60 mil. dolarů (v tomto roce se název společnosti změnil na současný Xerox Corporation).

V roce 1963 Xerox představil kopírku Xerox 813, která byla rozměrově navržena tak, aby se vešla na prakticky kterýkoli kancelářský stůl. Tento stroj a Xerox 914 se staly základem dominantního postavení Xeroxu na poli kopírovacích strojů v 60. letech. Společnost v těchto letech také expandovala do dalších odvětví, např. do vydavatelského byznysu.

 

Laserová tiskárna a průkopnická výzkumná laboratoř

Jeden z nejdůležitějších roků v historii Xeroxu byl rok 1969, kdy jeho výzkumný pracovník Gary Starkweather vynalezl světově první laserovou tiskárnu. Xerox se však zdráhal vynález, který vznikl úpravou kopírky Xerox 7000, komercionalizovat, protože se domníval, že by mohl mít negativní dopad na jeho byznys s kopírkami, a na několik let jej proto uložil k ledu. Na komerční produkt jej nakonec přeměnil v roce 1977, rok poté, co společnost IBM uvedla na trh svou první laserovou tiskárnu IBM 3800. Prodával se pod názvem Xerox 9700.

V roce 1970 Xerox založil v americké technologické Mekce, kalifornském městě Palo Alto, výzkumnou laboratoř Xerox PARC (Palo Alto Research Center). Ta měla za úkol zkoumat moderní informační technologie a byla v tom mimořádně úspěšná. Přišla např. s počítačem Xerox Alto, považovaným za první skutečný osobní počítač v historii (ovšem neuvedeným na trh), počítačovou myší, grafickým rozhraním, textovými editory typu WYSIWYG, sítí pro komunikaci mezi kancelářemi Ethernet a v neposlední řadě také vyvinula jednu z prvních sad síťových protokolů PARC Universal Packet (PUP).

Jak známo, o dvě z výše uvedených technologií, myš a grafické rozhraní, se velmi zajímal šéf Applu Steve Jobs. Na konci 70. let s Xeroxem uzavřel spolupráci, která mu měla přinést investici ve výši milion dolarů výměnou za to, že Applu umožní tyto technologie zkoumat a rozvíjet. Jobs byl přesvědčen, že mají potenciál stát se základem moderních osobních počítačů, a historie mu dala za pravdu. Xerox se s Jobsem snadno domluvil, protože tyto technologie nepovažoval pro svůj byznys za zásadní. 70.léta byla pro Xerox důležitá i z toho důvodu, že na scénu uvedl svou první barevnou kopírku Xerox 6500. Konkrétně světlo světa spatřila v roce 1973.

 

Digitální kopírky jako základ technologické převahy

Na začátku 80. letech společnost expanduje do byznysu s elektronickými psacími stroji s pamětí a slaví úspěch – jeho řada Memorywriter na tomto trhu získala nezanedbatelný pětinový podíl (zejména na úkor IBM). V roce 1983 rozšiřuje své aktivity do oblasti finančnictví – kupuje pojišťovací společnost Crum & Forster a o rok později zakládá firmu Xerox Financial Services. V roce 1985 prodává za více než půl miliardy dolarů všechny své vydavatelské společnosti, aby snížil dluh ve výši 1,6 mld. dolarů, který vygenerovaly segmenty finančních služeb i kancelářských systémů.

V 90. letech se Xerox zaměřuje na vývoj a výrobu digitálních kopírek, což mu společně s modernizací veškeré produktové nabídky dává před konkurencí hmatatelný technologický náskok. Digitální kopírky jsou v podstatě špičkové laserové tiskárny s integrovanými skenery a později řadu modelů Xerox vybavoval funkcemi jako síťový tisk nebo faxování. Tato zařízení označoval jako Multi Function Machines (MFM) neboli multifunkční stroje. Vedle toho začátkem 90. let představil prvního zástupce řady výrobně-vydavatelských systémů DocuTech s názvem DocuTech Production Publisher, který předznamenal éru tisku na vyžádání.

 

Poslední dvě desetiletí ve znamení akvizic a služeb  

Na začátku nového tisíciletí Xerox kupuje za téměř miliardu dolarů divizi barevného tisku a zpracování obrazu společnosti Tektronix. Výsledkem akvizice byla řada černobílých a barevných tiskáren Xerox Phaser. Tato značka se stala v následujících letech páteří kancelářské produktové nabídky Xeroxu a důležitou součástí jeho portfolia je dodnes. Nákupům firem se věnuje i v dalších letech – v roce 2006 dokončil akvizici společnosti XMPie, zabývající se vývojem softwaru na správu cross-mediální komunikace se zákazníkem, o tři roky později koupil firmu Affiliated Computer Services, poskytující outsourcingové služby, a v roce 2011 společnost NewField IT, vyvíjející software pro služby MPS (Managed Print Services neboli řízené tiskové služby; používají se ke správě a optimalizaci tiskové infrastruktury).

Xerox se v posledních letech jako jiné technologické společnosti zaměřuje více na služby, přičemž významnou roli jako u ostatních hraje cloud. Služby poskytuje mimo jiné retailovému, finančnímu, vládnímu, pojišťovnickému, IT nebo zdravotnickému sektoru. Nemohl by je však poskytovat bez zařízení, které umí tisknout, kopírovat, faxovat nebo skenovat, ty stále tvoří základ jeho byznysu. Mezi  populární značky současnosti patří např. řada multifunkčních tiskáren Xerox WorkCentre nebo ColorQube, ve firemním a průmyslovém prostředí se zase osvědčily produkční tiskárny nebo digitální tiskové stroje z řad jako Nuvera, DocuPrint nebo iGen.