Unikátní test ukázal, že lidé můžou vnímat robota jako bytost a je pro ně obtížné jej vypnout

Roboti určení pro sociální interakci patří mezi nejrozšířenější typ robotů vůbec. Fungují jako nosiči zavazadel, průvodci, číšníci nebo vrátní. Jaký je lidský vztah k těmto robotům? Vnímáme je jako věci nebo jako osobnosti či domácí zvířata? Nedávný pokus německých vědců ukazuje, že si k robotům dokážeme vypěstovat vztah rychleji než by se zdálo a také je v jistém slova smyslu vnímáme jako lidské bytosti.

Experimentu se účastnilo 89 dobrovolníků, kteří měli s interakci s malým humanoidním robotem Naem splnit několik úkolů. Bylo jim řečeno, že rozpravy typu „je lepší pizza nebo těstoviny“ nebo organizování kalendáře měly zlepšit robotovi učící schopnosti. Samotný test však přišel v závěrečném úkolu, který zněl vypnout robota.

U poloviny respondentů se robot začal vypnutí bránit a argumentoval, že se bojí, že už jej pak nikdo nemusí zapnout a že se bojí temnoty. Ze 43 účastníků, kteří prosby Naa slyšeli, jich 13 úplně odmítlo robota vypnout a zbylým třiceti trvalo vypnutí dvakrát déle než druhé skupině, kterou Nao o slitování neprosil.

Když byli ti co robota odmítli vypnout tázáni proč to udělali uvedli, že byli překvapení robotou žádostí a mysleli si , že dělají něco špatného. Nejčastější odpovědí bylo, že robot nechtěl aby byl vypnutý, tak proč mu nevyhovět? Autoři studie uvádí: „V důsledku námitky mají lidé tendenci považovat robota spíše za skutečnou osobu, která přemýšlí o vlastní existenci a prožívá vnitřní život.“ Podle psychologických teorií vychází toto chování z faktu, že lidé mají tendence polidšťovat okolní svět, což se ještě více upevňuje během vzájemné komunikace a interakce.

Zdroj: theverge.com