Vědci z MIT naučili robota skládat věž Jenga

O úspěších umělé inteligence se často mluví v souvislosti s lidskými hrami. V lednu například dokázala umělá inteligence porazit nejlepší hráče hry Starcraft. Existují však i hry, které nejsou založené pouze na inteligenci, taktice a strategii, ale třeba také na šikovnosti a znalosti fyziky. Vědci z MIT se rozhodli, že vyvinou program pro robota ABB IRB 120, který jej naučí hrát populární párty hru Jenga.

AI se podařilo zvládnout jemnou mechaniku i přesné umisťování jednotlivých kostiček tak, aby vzniklo jejich dokonalé vyvážení. Pohyby stroje se příliš neliší od lidských. Základem je jemné vytažení některé z kostiček tak, aby nedošlo k pádu celé konstrukce. Následuje její jemné uchopení a dovytažení a umístění na správné místo, nechybí ani závěrečné zarovnání kostiček do roviny. K přesnému naučení tohoto postupu měl algoritmus se strojovým učením k dispozici 300 pokusů. Stroj je při svém konání variabilní a využívá různé stavební postupy.

„Na rozdíl od čistě kognitivních úkolů nebo her, jako jsou šachy nebo Go, vyžaduje hraní hry Jengy také zvládnutí fyzických dovedností, jako je sondování, tlačení, tahání, umisťování a zarovnávání kusů. K tomu musí stroj zvládnout interaktivní vnímání a manipulaci. Musí také vědět, kde se dotknout věže, aby mohl bezpečně přesunout bloky,“ říká profesor Alberta Rodriguez z MIT. „To je však velmi obtížné simulovat, takže se musí robot učit v reálném světě, a to interakcí se skutečnou věží Jenga. Klíčovou výzvou je učit se z relativně malého počtu experimentů s využitím zdravého rozumu a znalostí o objektech a fyzice.“

Robot zatím dokáže celou Jengu poskládat sám, dalším krokem bude naučení se hraní proti lidskému hráči.

Zdroj: techcrunch.com