Vyučující na ČVUT nahradil přednášky videi na YouTube, ušetřený čas věnuje lepšímu vysvětlení látky

Vyučovat se dá mnoha různými způsoby, které mají různou míru efektivity. U studentů vysokých škol se předpokládá, že mají zájem látce aktivně porozumět což rozšiřuje možnosti, které může vyučující pro své přednášky použít. Dlouhodobě se prokázalo, že pouhá „nalejvárna“ při které musí studenti opisovat z tabule nebo prezentace a nemají tolik času na samotné porozumění problému, není tak efektivní, jako využití handoutů nebo dalších učebních pomůcek.

Vyučující Zdeněk Hurák z katedry řídicí techniky FEL ČVUT v současnosti experimentuje při výuce odborných předmětů s možnostmi tzv. převrácené třídy. Její princip je jednoduchý studenti si výklad doma sami nastudují z animovaných videí a během hodin řeší příklady, které z nich vychází a diskutují o tématu. Je to první případ, kdy byla je tato inovativní v ČR aplikována. V letošním roce ji absolvuje ve dvou kurzech 50 studentů.

Metoda převrácené třídy je v zahraničí využívaná na řadě univerzit a proslavila jí například animovaná videa Khan Academy. Zdeňěk Hurák, který se o zařazení videí do výuky zasloužil, upozorňuje, že tato videa nenahrazují výuku v celé její šíři, ale šetří čas věnovaný monologu vyučujícího a umožňují věnovat se konkrétním problémům a problematickým úsekům probírané látky.

„Poprvé ve své kariéře jsem při výuce nucen v reálném čase reagovat na kvalifikované dotazy studentů,“ říká Zdeněk Hurák. „Nemusím zdůrazňovat, že i z pohledu vysokoškolského učitele je takové vystoupení mnohem více adrenalinové.“

Při tvorbě videí Zdeněk Hurák používá osvědčený postup Khanovy školy – videa jsou vytvořená perem na tabletu za současného záznamu hlasu. S postupem času docent Hurák přešel od prostého videozáznamu devadesátiminutové přednášky až ke střihům a zrychlení kresby, kdy je zvuková stopa přidaná dodatečně.