Výzkum dokázal, že prožitek z virtuální reality posiluje empatii

Stanfordská univerzita je známá svými výzkumy v oblasti psychologie člověka. Mezi jejich současné projekty patří vliv moderních technologií resp. virtuální reality na vnímání a myšlení lidí. Pro výzkum tohoto fenoménu vyvinuli tamější badatelé speciální zážitkovou aplikaci Staň se bezdomovcem, která ukazuje strasti bydlení na ulici.

U testovaných lidí změřili míru jejich empatie před a po prožití virtuálního zážitku a ukázalo se, že vlivem silného zážitku podstatně vzrostla. “Zkušenosti jsou to, co nás definuje jako člověka, takže není překvapující, že intenzivní zážitek ve VR je mnohem účinnější než si něco představit,” řekl Jeremy Bailenson , profesor komunikace a spoluautor práce.

Výzkumy ukazují, že virtuální realita je velmi silným komunikačním prostředkem. Je to především proto, že pracuje s vizuální i zvukovou složkou a zároveň má schopnost uživatele naplno pohltit a nedovolí mu rozptýlení. Svou intenzitou se liší od sledování televize nebo zážitků v kině.

Jen v USA se v posledních dvou letech prodalo více než 10 milionů brýlí pro virtuální realitu a jejich počet stále roste. Brzy by se tak mohla stát běžnou součástí domácnosti podobně jako počítač nebo televize. Společně s rostoucím počtem uživatelů roste i množství obsahu, který je pro virtuální realitu vytvářen.

Cvičení z empatie, jak jej vyzkoušeli pracovníci Stanfordské univerzity je nepochybně přínosné. Existují však obavy, že by intenzita zážitku z virtuální reality mohla být také zneužitá k ideové propagandě a šíření nenávisti. V dnešní době plné falešných informací a záměrných lží si to není tak těžké představit.

Zdroj: news.stanford.edu